Selasa, 7 April 2009

BENGKEL TEKNIK PEMANTAPAN DEKLAMASI PUISI PATRIOTIK




Pada 21 Februari 2009 yang lalu, saya telah mengadakan Ceramah mengenai Teknik Pemantapan Deklamasi Puisi Patriotik anjuran Kelab Setia SMK Seri Tanjung di Tanjung Kling Melaka di bawah seliaan Pejabat Penerangan Daerah Melaka Tengah.

Bengkel seperti ini adalah julung-julung kali diadakan oleh Jabatan Penerangan Malaysia Negeri Melaka walaupun Jabatan Penerangan tidak lagi menganjurkan Sayembara Deklamasi Puisi Bulan Merdeka sejak Tahun 2005 ( sekarang diambil alih oleh Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara dan GAPENA ).





Saya telah memainkan peranan penting dalam memberi ceramah untuk Bengkel ini kerana saya dipilih atas dasar individu yang aktif dalam bidang deklamasi puisi di Negeri Melaka yang juga seorang Kakitangan Jabatan Penerangan dan telah beberapa kali menjadi Johan Negeri Melaka sejak 2005, 2007 dan 2008.

Tujuan Bengkel ini diadakan adalah untuk melahirkan bakat-bakat muda di kalangan Pelajar Menengah Atas Kelab Setia Sekolah-Sekolah Menengah Di Daerah Melaka Tengah dalam bidang Deklamasi Puisi. Selain dapat mempelajari teknik-teknik yang betul dalam deklamasi puisi untuk menjadi seorang deklamator yang baik pada masa akan datang.

Di akhir penghujung Bengkel, peserta-peserta dapat menunjukkan hasil dengan mendeklamasikan puisi-puis patriotik yang diberikan dari Antologi Jamung Merdeka Terbitan GAPENA.







1 ulasan: