Selasa, 7 April 2009

DEKLAMASI PUISI - MERIAH DAN GAH MENGISI SLOT AMBANG MERDEKA 2008 DI MELAKA


Tiap kali memasuki kalendar Ogos banyak aktiviti telah dirangka oleh mana-mana Jabatan, NGO's, Swasta dan pelbagai pihak baik ternama atau tanpa nama.
Di Negeri Melaka contohnya, pada tahun 2008 yang lalu, Slot Deklamasi Puisi merupakan pengisian wajib yang perlu ada tiap kali pelbagai pihak mengadakan Program Ambang Merdeka di musim Bulan Merdeka.
Tahun lepas sahaja, saya telah memenuhi pelbagai undangan untuk persembahan Deklamasi Puisi. Antaranya Sambutan Hari Kebangsaan di Hadapan Memorial Pengisytiharan Kemerdekaan di Bandar Hilir Melaka, Malam Ambang Merdeka di Kompleks Japerun DUN Ayer Molek Melaka, Perhimpunan Pagi di Sekolah Kebangsaan Bukit Beruang Melaka ( Sahabat saya Cikgu Jamilah Ishak yang merupakan bekas Johan SDPBM Negeri Melaka 2003 yang mengundang saya ) serta pelbagai acara pertandingan yang mana saya menjadi juri dalam Majlis tersebut.
Sebagai deklamator berpengalaman, saya tidak khusus kepada 1 atau 2 Puisi Patriotik sahaja untuk dideklamasikan yang biasanya saya hafal dari Teks Antologi Puisi Jamung Merdeka Terbitan GAPENA. Pendek kata, untuk menjadi deklamator yang hebat, kita perlu menjadi 'tahfiz' puisi ( Hafal sebanyak mana puisi-puisi dalam Jamung Merdeka atau mana-mana puisi patriotik dari sumber lain ) agar setiap majlis yang kita hadiri akan menampilkan pelbagai variasi puisi yang berlainan untuk menarik minat khalayak ( kerana biasanya khalayak untuk majlis puisi orang-orang itu jugak...).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan