Rabu, 15 Julai 2009

TANGAN KANAN ASYIK GATAL...

Sayembara Deklamasi Puisi dan Syair Bulan Merdeka 2009 Peringkat Negeri Melaka cuma tinggal 4 hari sahaja lagi.

Keputusan peserta yang berjaya masuk ke Akhir sudah pun diketahui. Ada 'otai' yang berjaya ke Akhir dan ada juga yang kandas di saringan pada Sabtu lalu. Dilihat dari corak penghakiman tahun ini di Melaka, ramai peserta puisi dan 'para otai' yang menjadikan deklamasi puisi ini medan menjerit, memekik terlolong memang akan dikandaskan untuk ke Akhir.

Sebelum saya menyaksikan saringan tersebut, saya ada terlintas juga untuk mencari sebuah puisi yang lebih patriotik persembahannya berbanding Puisi Tun Perak yang memang sudah didaftarkan untuk puisi pertandingan selaku Johan Menanti. Setelah menyaksikan dan menganalisis saringan puisi tersebut, saya dapati ramai di antara deklamator yang menjerit-jerit dan laju bacaan mereka semasa mendeklamasikan puisi.Justeru, saya berfikir adalah lebih baik saya meneruskan untuk tidak mengubah tajuk sajak saya iaitu Puisi Tun Perak ( yang kononnya saya hendak gantikan dengan Mengenangmu Pejuang...yang sifatnya lebih patriotik ).

Adalah lebih baik saya membawakan puisi Tun Perak kerana sifat puisi itu yang memerlukan saya tampil dengan artikulasi yang betul, teaterikal bentuknya serta menikam dalam gaya persembahan yang bersahaja.

Nampaknya, adalah kelainan bentuknya jika dibandingkan peserta-peserta lain yang membawakan Puisi Jamung Merdeka, Taman Merdeka dan beberapa puisi 'cari makan' yang sudah biasa khalayak mendengar dan menontonnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan