Isnin, 16 November 2009

GELEDAH MEMORI SAYEMBARA DEKLAMASI PUISI MERDEKA KEBANGSAAN 2002 a.k.a. SDPHK


(Keratan Akhbar Mingguan Malaysia sehari selepas SDPHK 2002)


(Puisi, Aksi, Beraksi...)


(Puisi inilah yang saya deklamasikan dan berjaya meraih tempat ketiga SDPBM 2002)


(Reka bentuk 'platform' dan debaran deklamator ketika keputusan diumumkan)


(Semua sudah jadi juara Kebangsaan kecuali saya...dari kiri saya memegang piala tempat ketiga, Amaruszati Noor Rahim-juara SDPHK 2003, Noor Hasnida-juara SDPHK 2002 dan Intan Marhayu memegang piala Naib Johan-Juara SDPHK 2004)






(Tempat Ketiga-menerima hadiah berupa piala, wang tunai RM 1,500.00, cenderamata dan sijil penyertaan)


(Dari kiri saya wakili WP Kuala Lumpur-Ketiga, Noor Hasnida dari Perlis-Juara dan Intan Marhayu dari Selangor-Naib Johan)


(Malam Kemuncak SDPHK 2002)

Sudah lama rasanya saya hendak berkongsi pengalaman semasa mula-mula menjejakkan kaki ke Peringkat Kebangsaan dalam Sayembara Deklamasi Puisi Bulan Merdeka ( pada ketika itu dikenali sebagai Sayembara Deklamasi Puisi Hari Kebangsaan ). Ketika itu,GAPENA merupakan penganjur utama SDPHK sebelum Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara mengambil alih peranan penganjurannya bermula tahun 2006.

Saya masih ingat lagi pada tahun berkenaan ramai otai-otai yang kini telah pun bersara ( sudah bergelar juara Kebangsaan ) bertanding pada kejuaraan tersebut. Antaranya ialah Dulamid Rudin dari Sabah ( Johan SDPBM Kebangsaan 2006 ), Amaruszati Noor Rahim dari Pahang( Johan SDPHK 2003 ), Mejar Radzi Abdul Hamid dari Angkatan Tentera Malaysia yang kini bergelar Leftenan Kolonel ( Johan SDPBM 2009 ), Intan Marhayu Rahman dari Selangor iaitu anak kepada Prof. Dr. Rahman Shaari ( Johan SDPHK 2004 ) dan Noor Hasnida Abd. Ghani dari Perlis iaitu Johan pada tahun tersebut. Begitu juga nama-nama seperti Mohd. Mahat dari Melaka yang kini sering mewakili PDRM, Shamsul Wahab dari Johor, Awang Asim Awang Besar dari WP labuan dan Nur Zafran Zainal Abidin dari Kelantan dan Sahrin Haron mewakili IPTA merupakan deklamator yang tidak asing lagi untuk acara pertandingan seperti ini. Malah, merekalah antara otai-otai yang masih setia bergerak bersama jiwa deklamasi puisi seiring dengan pelapis-pelapis muda yang mewarnai acara yang diadakan saban tahun mengisi kalendar bulan merdeka.

Pada tahun berkenaan saya merupakan peserta junior dan deklamator yang baru pertama kali menjejakkan kaki ke Peringkat Kebangsaan. Ketika itu saya mewakili Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Di Peringkat Wilayah, saya telah berjaya menewaskan pencabar terdekat ketika itu iaitu Alizan Mat Rasat. Pada ketika itu, di Peringkat Wilayah masih tertanya-tanya siapakah juara baru menggantikan tempat 'Bob' ( Noordin Ahmad-Johan Kebangsaan SDPHK 2001 yang juga juara 3 kali berturut-turut Peringkat WP Kuala Lumpur ). Apabila nama saya diumumkan sebagai johan melalui Puisi 'Mantera Anak Wawasan' karya Borhan Md. Zain, ramai yang terkejut kerana saya bukanlah peserta pilihan dan tidak pun disebut-sebut boleh menjadi juara.

Biarlah orang nak kata apa. Apa yang penting keputusan hakim adalah muktamad dan berlandaskan konsep penghakiman yang bijaksana kerana pada malam berkenaan Hakimnya terdiri dari Dr. Lim Swee Tin, Borhan Md. Zain, Dr. Ahmad Razali Yusof dan Tn. Hj. Marzuki Ali.

Keesokan harinya saya terus berjumpa Abang Aziz, Setiausaha GAPENA untuk mendaftar diri sebagai peserta yang layak ke Peringkat Kebangsaan. Setelah urusan pendaftaran selesai, saya menerima tugasan baru iaitu saya perlu menghafal Puisi 'Pewaris Kecemerlangan' karya Rahimi NS sebagai amanah mewakili Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

SDPHK tahun 2002 diadakan pada 21 hingga 24 Ogos 2002 di Kangar, Perlis yang merupakan acara utama Festival Sastera Perpaduan Malaysia ketika itu. Ini Bererti bukan sahaja peserta deklamasi puisi berada di situ malah penggiat-penggiat sastera baik muda dan ternama berkampung lebih kurang 5 hari 4 malam di Hotel Putra Palace. Manakala acara pertandingan diadakan di Dewan Kayangan, Kangar.

Seperti yang pernah saya perkatakan dalam entry sebelum ini, persahabatan antara peserta ketika itu amat erat sekali walaupun ada hal-hal kecil yang mudah menjadi buah mulut yang kurang menyenangkan berlaku ( untuk maklumat lanjut dan panjang lebar boleh baca di blog Leftenan Kolonel Radzi melalui entry minit Mesyuarat SDPHK 2002 ), tetapi kami masih beradam dalam lingkungan warga peserta yang akrab walaupun kami 'menikam dalam senyap'. Menarik bukan, dunia Sayembara Deklamasi Puisi ini...

Perkara menarik yang hendak dikongsi juga ialah, kebanyakan kami para deklamator pada ketika itu adalah datang dari pelbagai latar belakang yang berbeza iaitu ada yang profesionnya penulis, ada yang bergelar pensyarah dan penuntut dalam bidang kesusasteraan, ada yang masih menuntut di bidang yang bukan dunia sastera dan ada yang masih di bangku sekolah menengah lagi. Tetapi, kami berhimpun dalam satu rasa, satu selera mengangkat minat deklamasi puisi patriotik sebagai perjuangan kami. Pagi-pagi lagi kami mengisi masa terluang di luar Hotel dengan beriadah dan ujian vokal secara berkumpulan selain mengadakan sesi raptai dan latihan puisi secara santai di kawasan taman. Selain itu juga, banyak pengisian-pengisian menarik dengan acara Kenduri Kampung dan lawatan-lawatan di sekitar Perlis. malah, apabila tiba waktu raptai penuh, kami tekun dengan disiplin kami di pentas seolah-olah acara tersebut diadakan secara 'live' untuk rancangan tv ( walaupun ia dirakam oleh RTM ).

Dipendekkan cerita, keputusan pada malam akhir 24 Ogos 2002, memang mengejutkan kerana saya telah diumumkan terelbih dahulu meraih tempat ke-3, Intan Marhayu Rahman dari Selangor mendapat Naib Johan dan Noor Hasnida dari Perlis menjadi Juara.

3 ulasan:

  1. seronok baca tentang sejarah dan kisah lama saudara..
    memang saudara HEBAT!!

    BalasPadam
  2. Abang, saya pelajar ting. 4 ingin memasuki pertandingan deklamasi sajak di peringkat daerah. Saya ingin mendeklamsikan sajak Mentera Anak Wawasan oleh Borhan Md.Zain tetapi saya tidak jumpa teks sajak tersebut setelah lama search. Bagaimana saya boleh dapatkan sajak tersebut? Bolehkah abang bantu saya?

    BalasPadam
  3. salam abg..best jgk sy baca sejarah puisi abg ni..utk pngetahuan abg,sy pn bekas pserta SDPHM prgkt kbgsaan 2006 dr prlis..msa 2 sy kalah bdgn dulamid rudin..sy brguru dgn noor hasnida..tp skrg hnya tggal kenangan..apa2 pn syabas utk abg..

    BalasPadam