Selasa, 4 Ogos 2009

DI SEBALIK MAKNA PEJUANG


Dalam menghayati puisi Mengenangmu Pejuang karya Sahrunizam Abdul Talib semasa saya mendeklamasikannya semasa di Kempen Hari Pahlawan yang lalu, makna pejuang itu cukup luas untuk saya tafsirkan sebenarnya, dan saya tidak nafikan bahawa penulis itu sendiri berkehendakkan satu maksud yang lebih luas skopnya dalam puisi tersebut.

1. Pejuang secara tersuratnya adalah para pejuang tanah air itu sendiri, para perajurit yang telah berbakti dalam mempertahankan maruah, keselamatan dan peradaban negara baik di zaman menuntut kemerdekaan dan juga hari ini. Ini termasuklah wira dan wirawati negara yang menjawat jawatan sebagai tentera dan polis. Baik yang berpangkat tinggi mahu pun berpangkat rendah, dikenali atau tidak, yang terkorban di medan perang atau menang, juga disebut pejuang. Atau mungkin merekalah antaranya pejuang tanpa nama yang tidak mementingkan pangkat dan darjat seperti yang dikehendaki oleh penulis.

2. Pahlawan-pahlawan tanah air kita seperti Mat Kilau, Datuk Bahaman, Tok Gajah, Rentap, Tok Janggut dan Mat Saleh yang bermati-matian penentang pra penjajahan Inggeris di tanah air kita pada masa lampau. Mereka juga adalah pejuang.

3. Negarawan Negara yang berkecimpung dalam arena pemikiran politik dengan niat memajukan bangsa, para penulis yang memperjuangkan martabat bangsa serta bahasa melayu dan erti maruah bangsa di mata dunia, karyawan filem yang mengangkat sosio budaya rakyat Malaysia untuk dikenali masyarakat dunia, para penyair dan pencinta seni budaya yang memperhambakan hampir seluruh hayat mereka untuk bidang yang dicintai adalah pejuang sebenarnya.

4. Para saintis, angkasawan dan para jurutera dalam pelbagai bidang yang mencari dan menghasilkan penemuan-penemuan baru untuk tujuan keharmonian hidup manusia dan alam sejagat adalah juga para pejuang.

5. Para nelayan yang berhari-hari, mungkin berbulan-bulan meraih rezeki lautan hingga sanggup meninggalkan kerinduan dan kasih sayang keluarga tercinta demi mencari sumber protein untuk negara itu pejuang namanya.

6. Ibu bapa yang hidup miskin dan papa yang bertungkus lumus bekerja siang malam, pagi petang menyara kehidupan keluarga serta memberi pendidikan secukupnya demi kesejahteraan yang selesa untuk masa depan anak-anak adalah pejuang.

7. Insan-insan yang meneruskan kehidupan harian demi Negara walaupun ada di antara kita, sahabat-sahabat kita, adik beradik kita, ayah ibu kita atau sesiapa sahaja yang berjuang menentang kesakitan akibat kanser, strok dan sebagainya...itu adalah pejuang pastinya.

2 ulasan:

  1. ya saya setuju. Dalam konteks yang lebih besar, semua orang adalah pejuang, cuma cara perjuangan itu yang berbeza. Yang penting, tujuan kita sama - iaitu mempertahankan kedaulatan tanah air, dan yang paling penting mendapat keredhaan Allah S.W.T....

    BalasPadam
  2. thank 4 giv me an ideas...salam

    BalasPadam