Isnin, 4 Mei 2009

SAYEMBARA DEKLAMASI PUISI BULAN MERDEKA (SDPBM) 2009 DIAWALKAN ?


Sayembara Deklamasi Puisi Bulan Merdeka 2009 (SDPBM)

Tahun ini menyaksikan Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara dengan kerjasama GAPENA mengadakan Sayembara Deklamasi Puisi Bulan Merdeka 2009 lebih awal berbanding tahun-tahun sebelum ini.

Malam tadi, dalam Buletin Utama TV3 sudah dimaklumkan bahawa Program-Program Sambutan Sempena Bulan Kemerdekaan Tahun 2009 anjuran Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara dianjak ke satu tarikh yang lebih awal bagi menghormati Bulan Ramadhan yang akan tiba pada Ogos 2009 ini.

Saya tidak terkejut apabila dimaklumkan bahawa Kemuncak SDPBM 2009 akan diadakan di Ipoh pada 13-15 Jun 2009 kerana saya sudah menjangkakan hal ini akan berlaku sejak dari tahun lepas lagi apabila urusetia di Peringkat Kebangsaan telah memaklumkan hal ini kepada peserta-peserta yang bertanding di Peringkat Kebangsaan dalam SDPBM 2008 di Hotel Midah Kuala Lumpur.

Setibanya saya di pejabat pagi tadi, saya terus menghubungi Pejabat Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara Negeri Melaka untuk bertanyakan hal berkenaan. Mereka memaklumkan bahawa SDPBM 2009 Peringkat Negeri Melaka dijangka akan berlangsung dalam Bulan Mei ini juga. Mereka akan mengadakan mesyuarat khas mengenai perkara ini dalam jangka masa terdekat dan seterusnya akan memaklumkan tarikh pertandingan melalui surat dan juga hebahan melalui Melaka fm.

Yang pasti, tahun ini saya akan terus bertanding pada tahun ini bagi mengekalkan kejuaraan dua tahun berturut-turut ( tahun 2008 dan 2009 ) melalui Puisi XXX XXXX karya XXXXXXX XXXXXXX dalam Antologi Jamung Merdeka yang baru saya hafal pada tahun ini sebagai persiapan perjuangan. Yang pasti juga saya layak untuk bertanding lagi kerana belum tiga tahun berturut-turut menjadi juara. Kalau juara juga pada tahun ini, maksudnya tahun depan saya akan berehat seketika daripada bertanding.

Untuk makluman semua rakan-rakan otai SDPBM, pastikan kalian bertanding dan menerima info terkini dari Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negeri masing-masing, ya!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan